Stichting Technasium: Cross-over projectonderwijs – van STEM naar STEAM

STEM  is een leerbenadering die Science, Technology, Engineering and Mathematics combineert. Door de toevoeging van Art ontstaat STEAM; een benadering waarin creativiteit en artistieke expressie gecombineerd wordt met exacte wetenschappen.

De pilot loopt op 8 Technasiumscholen. Duo’s van vakdocenten Onderzoek & Ontwerpen en Kunst & Cultuur ontwikkelen samen cross-over STEAM-onderwijsprojecten en voeren die ook uit. De docentenduo’s vormen samen, en met betrokkenheid van verschillende partners, een professionele leergemeenschap waar uitproberen, leren en verbeteren centraal staan. Er wordt op deze manier een beproefde aanpak ontwikkeld voor STEAM-onderwijsprojecten in het voortgezet onderwijs.

Materiaal beschikbaar stellen

De beproefde aanpak zal via verschillende kanalen en landelijke bijeenkomsten actief worden gedeeld en verspreid onder alle ruim 100 scholen in de Technasiumcommunity en zal tevens openbaar toegankelijk zijn voor alle andere geïnteresseerden. Ook draagt het project bij aan de bekendheid en het gebruik van open leermateriaal.   

Andere pilots

Behalve deze pilot, werkt Technasium ook aan de pilot Cross-over projecten met de Vakvereniging Informatica (i&i).