Stichting PCBO Apeldoorn: Omgeving opzetten om leerkrachten uit te dagen

De pilot van PCBO wil een omgeving opzetten waarin zowel leerkrachten als leerlingen uitgedaagd worden om met robotica, ICT en programmeren aan de slag te gaan. De pilot bestaat uit 3 stappen.

Stap 1: het circuit

Via ‘iSpace’ (Platform Onderwijs en ICT) worden zogenaamde ‘circuits’ aangeboden in groep 5 en 7. Dit houdt in dat er 6 verschillende materialen op het gebied van programmeren en robotica geïntroduceerd worden in een groep. Het doel is om leerlingen kennis te laten maken met de basisbeginselen van deze materialen. Daarnaast worden er enkele workshops aangeboden die leerkrachten en hun leerlingen wegwijs maken in bepaalde educatieve software.

Stap 2: de uitleen

Het materiaal uit de circuits (en meer) is te leen via een uitleen-faciliteit. Een leerkracht kan één of meer onderdelen voor langere tijd in zijn klas gebruiken. Op deze manier bereiken leerlingen meer dan wat in de 20 minuten tijdens het circuit mogelijk is.

Stap 3: toepassen

Na elk circuit krijgt de leerkracht de vraag om eens na te denken over toepassingen van het materiaal in zijn reguliere onderwijs. De bedoeling van de pilot is om vanuit het werkveld (=leerkrachten) lesideeën te krijgen die aansluiten bij de dagelijkse lesstof. Een leerkracht ziet bijvoorbeeld mogelijkheden om de EasiScope in te zetten bij een onderzoeksles over vogels en veren. Het projectteam van deze pilot krijgt het verzoek binnen en maakt het lesmateriaal voor de leerkracht, zodat hij/zij de les ook daadwerkelijk kan uitvoeren. De andere mogelijkheid is dat de leerkracht wordt gefaciliteerd om de les zelf uit te werken in de vorm van ontwerpsessies.

Open leermateriaal

De pilot is van plan de iSpace leskaarten en digibord introducties open te stellen. Samen met een lijst van aan te schaffen materialen, biedt dit andere scholen of leraren de mogelijkheid ook deze circuits in te zetten. De circuits wijzigen zo nu en dan, maar dit zorgt juist voor meer beschikbare leskaarten en dus uitbreiding. Vervolgens kunnen de lessen die in stap 3 ontwikkeld worden op hun beurt open beschikbaar worden gesteld. Hierdoor ontstaat in het gunstigste geval een zich steeds aanvullende verzameling lessen waar iedereen die dat materiaal heeft, nuttig gebruik van kan maken. Natuurlijk kunnen ook lessen los van het materiaal ontwikkeld worden. Dan diende het materiaal uit de circuits als inspiratie om tot dit andere les-idee te komen.

Pilotdeelnemer aan het woord

Tijdens vakbeurs IPON 2024 spraken we met Jacco van Waardhuizen, betrokkene bij deze pilot van Stichting PCBO. Hij legt uit wat de pilot inhoudt en waarom ze hem opgezet hebben.