Stichting Meer Primair: Doorontwikkeling PO-VO met Open Leermateriaal

Het tienerbrein heeft meer nodig dan alleen langer de tijd om te kijken naar een profiel of vervolgopleiding. Het onderzoek van Oberon (april 2021) schrijft: “De eerste initiatieven voor 10-14-onderwijs werken aan twee hoofddoelen:  

  • het optimaliseren van de schoolloopbaan van leerlingen door het selectiemoment voor het voortgezet onderwijs uit te stellen; en 
  • het bieden van maatwerk aan leerlingen, met oog voor een brede talentontwikkeling en door de inzet van gepersonaliseerd leren.”  

10-14-ontwikkeling

Stichting Meer Primair heeft als ambitie om kansrijk onderwijs te bieden voor kinderen tot en met 14 jaar. Deze pilot draagt daaraan bij. De eerste 10-14-ontwikkeling richt zich op Hoofddorp, op een wijk waarin de kansen van ontwikkeling het meest divers zijn: Overbos. Omdat Stichting Meer Primair kansrijk onderwijs wil bieden, heeft ze in deze wijk haar school De Bosbouwers gevraagd om deze kansrijke ontwikkeling van 10-14-onderwijs aan te grijpen.

Dit brengt ons bij het plan voor 10-14-onderwijs in Hoofddorp: Junior College Hoofddorp (JCH). Junior College Hoofddorp is een initiatief voor tieners van 10-14 jaar.  Inmiddels is hier het plan al van start gegaan voor de groepen 7 en 8. Maar de school wil uitbreiden naar een groep 9 volgend schooljaar en vervolgens naar groep 10. Dit initiatief heeft als doel om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs te verkleinen. De slogan is dan ook ‘De grote stap kleiner maken’.

Inzet open leermateriaal

De inzet van open leermateriaal is passend bij het concept. Op het Junior College Hoofddorp wordt de focus gelegd op persoonlijke ontwikkeling, leren d.m.v. doelgericht werken inzichtelijk gemaakt en de ontwikkeling van het tienerbrein centraal gezet. Dit moet niet methodeafhankelijk zijn en dat is waarom Stichting Meer Primair het aanbod voor de groepen 9 en 10 met de inzet van expertise zelf willen ontwikkelen. De slogan is ‘De grote stap kleiner maken’!