Stichting Carmelcollege: COOL III: Chemie en Open Onderzoekend Leermateriaal – Innovatief/Interactief/Intensief

Het COOL III project komt voort uit de behoefte van de Stichting Carmelcollege (SCC) (sectie scheikundedocenten). Zij willen op een duurzame wijze scheikundeonderwijs aanbieden waarin leerlingen geëngageerd diepere kennis van scheikunde verwerven.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat onderzoekend leren, dat goed is ingebed en ondersteund wordt met technologie, tot een diepe conceptuele kennis van een domein leidt. Het COOL III project heeft daarom als hoofdthema het stimuleren en borgen van onderzoekend leren met digitale laboratoria in het voortgezet onderwijs voor het vakgebied scheikunde.  

Kernactiviteiten

Het project omvat verschillende kernactiviteiten:  

  • het scholen van docenten scheikunde in de didactiek van onderzoekend leren en het gebruik van open leermateriaal rond digitale laboratoria  
  • het in co-creatie ontwerpen van open onderzoekend leeromgevingen (OOLOs) door scheikunde docenten en onderwijskundigen  
  • het delen van deze materialen en ervaringen binnen de scholen van SCC maar ook daarbuiten op Wikiwijs  
  • het identificeren van leemten in de beschikbaarheid van digitale labs voor het Nederlandse scheikunde curriculum
  • het (verder) integreren van onderzoekend leren in de Universitaire Lerarenopleiding zodat beginnende docenten geëquipeerd met kennis van moderne onderwijsmethoden en open technologieën hun loopbaan kunnen beginnen en vakcollega’s kunnen enthousiasmeren.  

Voor het co-creëren van de OOLOs gebruikt deze pilot de (binnenkort) vrij beschikbare auteursomgeving Go-Lab via Wikiwijs. Het ontwikkelde lesmateriaal (OOLOs en een of twee nieuwe digitale labs) wordt vrij beschikbaar gesteld via Wikiwijs. Op dat platform is nu al een groot aantal digitale labs beschikbaar. Ook vind je er enkele voorbeelden van OOLOs.  

Onderzoekend leren en technologie

Het project levert ook een blauwdruk op voor een cursus op het gebied van onderzoekend leren en technologie die breed ingezet kan worden, ook voor andere vakken dan scheikunde. Disseminatie zal plaatsvinden via het professioneel leernetwerk van scheikundedocenten Twente (een netwerk over verschillende scholen) en door op conferenties en in vaktijdschriften (bijv. NVOX) in het project gemaakte OOLOs als showcases te presenteren.