StartCollege ISK – onderdeel Landstede Groep: Ontwikkeling curriculum burgerschapsonderwijs ISK Harderwijk

Het ISK onderwijs (ook wel eerste opvangschool) is bestemd voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die net in Nederland zijn komen wonen. Als het taalniveau voldoende is, na gemiddeld 2 jaar, worden de leerlingen geschakeld naar het reguliere (voortgezet) onderwijs of ROC/Vavo.

Van plaatsing en organisatie naar kwaliteit

Het is niemand ontgaan dat Nederland de afgelopen maanden, jaren en op dit moment nog steeds te maken heeft met een enorme toename van vluchtelingen. Dit betekent ook een enorme toename van ISK-leerlingen. Door deze toename heeft de afgelopen periode het accent binnen de ISK vooral gelegen op plaatsing en organisatie van onderwijs. Hierdoor kon de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs minder aandacht krijgen dan voorheen.  

Burgerschap herschrijven 

Met de subsidie vanuit Impuls Open Leermateriaal gaat deze pilot het curriculum Burgerschap doelgericht en in samenhang herschrijven. Dit levert een onderwijsprogramma en daarmee leermateriaal op waarmee ISK-leerlingen vooral op een bij hen passende, leuke en actieve wijze kennis en vaardigheden ontwikkelen. Op deze manier worden zij zo goed als mogelijk voorbereid op het vervolgonderwijs.  

Activiteiten 

De volgende activiteiten zijn onderdeel van dit prioject:  

Activiteit A- De vakgroep Burgerschap van ISK Harderwijk heeft:  

  • intern visie op burgerschapsonderwijs geformuleerd en vastgesteld  
  • burgerschapsdoelen vastgesteld (wat moet de doelgroep leren?) o.b.v. -input vanuit onderzoek naar leerbehoefte en belastbaarheid van de ISK leerling -input vanuit onderzoek naar gewenst instapniveau van vervolgonderwijs  
  • per leerroute ISK leerlijnen vastgesteld  
  • per leerlijn onderzocht hoe het onderwijs het beste aan de doelgroep aangeboden kan worden Activiteit B- De vakgroep Burgerschap van ISK Harderwijk heeft:  
  • per leerlijn leermateriaal geselecteerd (vanuit bestaande methodes) en daarop aanvullend wordt leermateriaal (door)ontwikkeld welke passend en activerend zijn. Er is een bij de leerlijn en leermaterialen passende handleiding voor de docenten Burgerschap geschreven.  
  • het leermateriaal geïmplementeerd, aangeboden, geëvalueerd en evt. aangepast.  

Randvoorwaardelijk is dat binnen het proces van curriculumontwikkeling een beroep gedaan wordt op: 

  • Richtlijnen LOWAN  
  • Handreiking burgerschap funderend onderwijs 2021 (PO/V(S)O/MBO)  
  • LOB onderwijs  
  • Flexibele in- en uitstroom van ISK leerlingen  
  • Gedifferentieerd onderwijs  
  • Input vanuit het netwerk vervolgonderwijs (onderzoek bij PRO/V(S)O/MBO)  
  • Input van het lerarenteam ISK  
  • Input leerlingen ISK  

Passend onderwijs bieden

Het allerbelangrijkste is echter dat de vluchtelingen die op ISK onderwijs volgen, onderwijs aangeboden krijgen dat bij hun mogelijkheden, kennis en kunde aansluit. Ze daarbij uitgedaagd worden tot leren, hun interesse geprikkeld wordt wat uiteindelijk resulteert in een zo groot als mogelijke ontwikkeling op zowel niveau van taal, digitale geletterdheid als burgerschapsvaardigheden. Het belangrijkste voor de ISK leraren is dat zij methode overstijgend houvast en eigenaarschap ervaren in en op het onderwijsprogramma krijgen.