Het ISK onderwijs (ook wel eerste opvangschool) is bestemd voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die net in Nederland zijn komen wonen. Als het taalniveau voldoende is, na gemiddeld 2 jaar, worden de leerlingen geschakeld naar het reguliere (voortgezet) onderwijs of ROC/Vavo.
Het is niemand ontgaan dat Nederland de afgelopen maanden, jaren en op dit moment nog steeds te maken heeft met een enorme toename van vluchtelingen. Dit betekent ook een enorme toename van ISK-leerlingen. Door deze toename heeft de afgelopen periode het accent binnen de ISK vooral gelegen op plaatsing en organisatie van onderwijs. Hierdoor kon de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs minder aandacht krijgen dan voorheen.
Met de subsidie vanuit Impuls Open Leermateriaal gaat deze pilot het curriculum Burgerschap doelgericht en in samenhang herschrijven. Dit levert een onderwijsprogramma en daarmee leermateriaal op waarmee ISK-leerlingen vooral op een bij hen passende, leuke en actieve wijze kennis en vaardigheden ontwikkelen. Op deze manier worden zij zo goed als mogelijk voorbereid op het vervolgonderwijs.
De volgende activiteiten zijn onderdeel van dit prioject:
Activiteit A- De vakgroep Burgerschap van ISK Harderwijk heeft:
Randvoorwaardelijk is dat binnen het proces van curriculumontwikkeling een beroep gedaan wordt op:
Het allerbelangrijkste is echter dat de vluchtelingen die op ISK onderwijs volgen, onderwijs aangeboden krijgen dat bij hun mogelijkheden, kennis en kunde aansluit. Ze daarbij uitgedaagd worden tot leren, hun interesse geprikkeld wordt wat uiteindelijk resulteert in een zo groot als mogelijke ontwikkeling op zowel niveau van taal, digitale geletterdheid als burgerschapsvaardigheden. Het belangrijkste voor de ISK leraren is dat zij methode overstijgend houvast en eigenaarschap ervaren in en op het onderwijsprogramma krijgen.