NVON: Misvattingen ontdekken met diagnostische vragen

Wanneer je bij een bètavak iets verkeerd begrijpt, blijkt dat vaak heel hardnekkig af te leren. Het zorgt ervoor dat leerlingen vaak lang blijven hangen in deze misvattingen. Als een docent deze onjuiste denkbeelden kan herkennen, is hij beter in staat te bepalen welke lesstof en aanpak leerlingen nodig hebben om het te doorbreken.

De Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen (NVON), de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden hebben daarom samen leergemeenschappen opgezet. Hierin werken docenten samen om diagnostische vragen te ontwikkelen waarmee je misvattingen kunt herkennen. In het project worden minstens twintig van deze vragen per vak ontwikkeld, die in volgende schooljaren verder kunnen worden  uitgebreid.

Betrokken scholen en organisaties

NVON, NVvW, Heerbeeck college (Best), ICLON (Universiteit Leiden), Hogeschool Windesheim (Zwolle), St. Michaël College (Zaandam), Het nieuwe lyceum (Bilthoven), Grotius college (Delft), Johan de Witt-gymnasium (Dordrecht).

Andere pilots

Behalve deze pilot, loopt bij NVON ook de pilot Leerlingen aan het denken zetten met Modeldicactiek.