Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren: Lesmateriaal voor probleemgestuurde aanpak in wiskundelessen

Wiskundige denkactiviteiten met o.a. probleemaanpak is een nadrukkelijk doel in wiskundecurricula voor het voortgezet onderwijs. Ook in de vernieuwde kerndoelen voor de onderbouw vo komt dit tot uitdrukking in de wiskundige denk/werkwijzen (kerndoelen 9 t/m 13). Daarnaast geeft veel onderzoek o.a. van Schoenfeld, Liljedahl, en Takahashi aan, dat wiskunde leren d.m.v. probleemoplossen effectief is. Deze aanpak stimuleert leerlingen om actief te leren. Vaak gebeurt dit via samenwerken. De docent heeft daarbij de belangrijke rol om dit leerproces te initiëren en te begeleiden.  

Situatieschets

Het ontbreekt op dit moment in de bestaande lesmethoden aan voldoende goed materiaal om dit probleemgestuurd wiskundeonderwijs vorm te geven. Het is noodzakelijk dat goede materialen ontwikkeld worden, die de wiskundeleraren de mogelijkheid geven om met een probleemgestuurde aanpak aan de slag te gaan. Een voorbeeld van een probleemgestuurde aanpak is Building Thinking Classrooms (BTC) van Liljedahl. Deze methode vindt wereldwijd steeds meer aanhangers. Zowel lerarenopleiders als leraren zien ook in Nederland positieve resultaten bij leerlingen met deze aanpak.  

Opzet van de pilot

NVvW werft een groep van minimaal zestien wiskundeleraren verdeeld over de verschillende schoolsoorten en jaren en gebruikers van verschillende lesmethoden. Deze krijgen een training in het ontwerpen en geven van probleemgestuurde lessen. Deze training start met een cursusdag. Daarna zijn er maandelijks bijeenkomsten in het midden van het land waar docenten gezamenlijk werken aan het maken en verbeteren van lesmateriaal. Het lesmateriaal zal door de docenten uitgeprobeerd worden in de klas en daarna geëvalueerd. Het beoogde lesmateriaal zal naast iedere lesmethode bruikbaar zijn en zal delen van de lesmethoden kunnen vervangen. Het hele leertraject voor docenten staat onder leiding van lerarenopleiders, die ervaring hebben met probleemgestuurd onderwijs.  

Opbrengsten delen

Producten die ontwikkeld en uitgeprobeerd zijn, worden gedeeld via de website van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren. Zo komen ze beschikbaar voor andere docenten. Ook op Wikiwijs komt een link naar het materiaal. Math4All neemt het gemaakte materiaal op in hun vrij beschikbare lesmateriaal en er komt een link naar het materiaal op de website TTPwiskunde.nl, een site die gericht is op probleemgestuurd leren in wiskundelessen. Daarnaast worden ervaringen van het werken met het materiaal in de klas gedeeld via artikelen in Euclides, het blad van de NVvW. Zo wordt het gemaakte materiaal ingebed in de bestaande kanalen, die al veel gebruikers kennen.  

Netwerkbijeenkomsten

Tot slot zal de NVvW netwerkbijeenkomsten organiseren om meer leraren kennis te laten maken met het materiaal en ze te helpen bij het inzetten van het materiaal in hun lessen. De werkwijze van dit project wordt overgenomen van het succesvolle project in het kader van de Programma Impuls Open Leermateriaal – Pilotregeling schooljaar ’23-‘24 van de NVON e.a. waarin diagnostische vragen gemaakt worden.