Grafisch Lyceum Utrecht: Doorlopende leerlijn met ondersteuning van AI

Dit project ontwikkelt open leermateriaal met ondersteuning van een AI-tool die leermateriaal genereert voor audiovisuele opleidingen. De opleidingen beslaan een doorlopende leerlijn van voortgezet onderwijs naar middelbaar beroepsonderwijs.

Situatieschets

De snelle ontwikkelingen in dit vakgebied maken het voor traditionele leermiddelen uitgevers bijna onmogelijk om bij te blijven. Deze AI-tool is van cruciaal belang om het onderwijs in dit vakgebied actueel en effectief te houden. De activiteiten binnen deze pilot omvatten zowel de duurzame implementatie en borging van open leermateriaal in het funderend onderwijs (activiteit A) als het verrijken, ontwikkelen of doorontwikkelen van open leermateriaal onder regie van leraren (activiteit B). 

Looptijd

Het project heeft een geplande looptijd van 36 maanden en omvat verschillende activiteiten om de gestelde doelen te bereiken. Deze activiteiten omvatten onder andere het identificeren van de specifieke leerbehoeften van leerlingen en studenten in audiovisuele opleidingen, het ontwerpen en ontwikkelen van de AI-gestuurde tool, en het actief betrekken van docenten en onderwijsinstellingen bij het ontwikkelingsproces. 

Kwaliteitsborging

Om de kwaliteit van het leermateriaal te waarborgen gebruikt de pilot het MILK-light instrument. Dit instrument helpt bij het beoordelen van de relevantie, effectiviteit en bruikbaarheid van het leermateriaal en zorgt ervoor dat het voldoet aan de behoeften van zowel leraren als leerlingen en studenten. Het project richt zich op het beantwoorden van een specifieke onderwijsvraag binnen het vakgebied van audiovisuele opleidingen. Het doel is om leermateriaal te genereren dat aansluit bij de snel veranderende behoeften van dit vakgebied en dat zowel flexibel als gepersonaliseerd is. 

Betrokkenen

Het project wordt uitgevoerd door verschillende betrokken organisaties, waaronder het mbo-instituut Grafisch Lyceum Utrecht en de voortgezet onderwijs school X11, die beide audiovisuele opleidingen aanbieden. LearningTour, vertegenwoordigd door Serge de Beer, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de AI-tool. De betrokken docenten binnen deze organisaties hebben een hoogwaardig profiel, met expertise in het vakgebied van audiovisuele opleidingen, onderwijservaring, innovatiebereidheid en sterke samenwerkingsvaardigheden. 

Resultaten delen

De resultaten van het project zijn ook waardevol en toepasbaar voor scholen buiten de betrokken organisaties. Het open leermateriaal dat wordt gegenereerd, kan vrij toegankelijk zijn voor andere onderwijsinstellingen. De AI-tool kan worden aangepast en toegepast in andere onderwijsdisciplines. Bovendien deelt het project best practices en bevordert het samenwerking en netwerken tussen scholen en onderwijsinstellingen. 

Duurzaam implementatieplan

Het project zorgt ervoor dat het open leermateriaal beschikbaar en actueel blijft door middel van een duurzaam implementatieplan. Dit plan omvat strategieën voor hosting, onderhoud en financiering op lange termijn. Het open leermateriaal wordt gelicentieerd onder de Creative Commons-licenties CC BY of CC BY-SA versie 4.0 en wordt gemetadateerd via de publieke open-ict-infrastructuur Edurep. 

Bijdragen aan doelstellingen IOL

Ten slotte draagt dit project bij aan de doelstellingen van het programma Impuls Open Leermateriaal door open leermateriaal te ontwikkelen, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leraren aan te moedigen om open leermateriaal te omarmen en te gebruiken. Het bevordert toegankelijkheid, innovatie en samenwerking in het onderwijsveld en draagt bij aan de verbetering van de onderwijservaring voor leerlingen en studenten in Nederland.