De wens om anders om te gaan met het examen is groot in onderwijsland; minder cijfers, meer maatwerk, meer ruimte voor de ontwikkeling van het kind als persoon. Het is een vraag waar ook Bonaventura Agora Leiden hard aan werkt. Deze school bestaat sinds 2020 en dit schooljaar 2023- 2024 doen leerlingen van het eerste cohort eindexamen. De leraren hebben nog niet veel ervaring kunnen opdoen met het vormgeven van het onderwijs in de bovenbouw volgens de visie van het Agoriaanse onderwijs.
Met de subsidie vanuit Impuls Open Leermateriaal wil deze pilot haar onderwijs een impuls geven om een ontwikkelslag te slaan met betrekking tot de doorlopende leerlijn in de bovenbouw. Ze onderzoeken hoe open leermateriaal kan bijdragen aan meer flexibele routes naar het examen toe. Als vernieuwingsschool is Agora Leiden in de positie dat het verkennen van alternatieve manieren van onderwijs essentieel is voor hun visie. De inzichten en resultaten die deze zoektocht oplevert delen ze graag met andere scholen die ook op zoek zijn naar wat er anders kan.
Binnen de agoriaanse visie bepaalt de leerling zelf welke leerroute zij volgt. Leren kan altijd en overal plaatsvinden. Bonaventura Agora is dan ook een school zonder rooster, vakken en toetsen. In plaats daarvan zet een leerling persoonlijke challenges uit op basis van leervragen. Deze challenges zijn kleine of grote projecten (individueel of in samenwerking) onder begeleiding van een coach en eventuele experts. Ze leiden tot een footprint waarin de leerling het resultaat op creatieve wijze presenteert. Basisvaardigheden en kerndoelen worden geïntegreerd verwerkt in deze challenges. Challenges zijn een kernonderdeel van het agoriaanse onderwijs.
De realiteit is nu nog dat er in de bovenbouw vrijwel geen challenges meer worden gedaan. In plaats daarvan ziet de school dat haar leerkrachten (vakexperts) in de bovenbouw houvast zoeken bij bekende en vertrouwde methodes. Deze methodes sluiten vaak niet aan bij de vraag van de leerling. Ze dwingen de leerlingen als het ware in een keurslijf. Dit staat de creativiteit en zelfredzaamheid die de school voor ogen heeft in de weg. Ook worden daardoor kansen gemist om vakoverstijgend en contextrijk te werken.
De school vindt dat het anders moet en ziet kansen voor een positieve verandering in het gebruik van Open Leermateriaal. Met de aangevraagde subsidie kunnen ze in drie jaar tijd kennis en ervaring opbouwen om open leermateriaal flexibel en op maat te kunnen inzetten en flexibele leerroutes op te bouwen waarmee de leerlingen worden begeleid van profielkeuze tot aan het examen. Uitgangspunt hiervoor is de cohort leerlingen die in het schooljaar van 2024-2025 start in de derde klas van de Havo en het VWO.
Onder begeleiding van verschillende vakexperts worden er twee profielwerkgroepen gestart (Natuur en Maatschappij) waarin leerkrachten samenwerken aan het implementeren, inzetten en ontwikkelen van Open Leermateriaal ter bevordering van een doorlopende leerlijn in de bovenbouw volgens de visie van Agora.