John Dewey College in Den Haag is een nieuwe school voor havo- en vwo-onderwijs, gestart in augustus 2023. Het onderwijs op deze school is niet in vakken georganiseerd, maar in projecten. Dit wordt ook wel project based learning (PBL) genoemd. Leerlingen werken in een vakoverstijgende, contextrijke, levensechte omgeving aan opdrachten die met samenwerkingspartners (zoals bedrijven, ondernemers, kunstenaars, politici, en onderwijsinstellingen) worden ontwikkeld. Tijd om eens nader kennis te maken met deze pilot!
Wij zijn Dasha Derzhavets, docente NASK, Sonia Carrillo, docente Engels en Gert-Jan Kloos, rector van John Dewey College.
John Dewey College is een nieuwe school binnen het bestuur van Lucas Onderwijs. Wij bieden project based onderwijs (PBL) aan op onze school. We werken daarbij samen met externe stakeholders, zoals ondernemers, bedrijven, opleidingsinstituten zoals De Haagse Hogeschool en TU Delft, non- en not for profit organisaties, etc. Daarnaast borgen we de onderwijskwaliteit door onze samenwerking met ICLON, de universitaire lerarenopleiding van Universiteit Leiden op basis van het door Fred Janssen ontwikkelde perspectiefgericht onderwijs.
Behalve de gewone vakken, zoals Nederlands, Engels en wiskunde, leren de leerlingen voor een groot deel tijdens projecten. Ze passen dan hetgeen ze geleerd hebben gelijk toe. Dat gaat altijd op dezelfde manier. Stap één is verwonderen. Daarna gaan de leerlingen vragen stellen. Vervolgens gaan ze onderzoek doen door zoveel mogelijk over het probleem te weten te komen. In de derde stap gaan de leerlingen aan de slag met begrip: aan de hand van het beeld van het probleem bedenken zij oplossingen. In de vierde stap gaan ze de oplossing ook echt produceren. De vijfde en laatste stap is reflecteren. Wat hebben ze geleerd van dit project, wat kan er nog beter, hoe zouden de leerlingen het de volgende keer aanpakken?
We hebben in schooljaar 2023-2024 zelf materiaal voor de projecten in het eerste leerjaar gemaakt. Dit schooljaar ontwikkelen we het materiaal door; tegelijkertijd ontwikkelen we materiaal voor leerjaren 2 en 3. Dit schooljaar staat in het teken van borging.
We ontwikkelen leermateriaal ten behoeve van de projecten. Hierin worden de kerndoelen en tussendoelen van SLO, vakoverstijgend aangeboden.
Het unieke van ons materiaal is, dat het praktijkgericht en vakoverstijgend is. Zo behandelt ons project Geschiedenis I vier kerndoelen Geschiedenis, maar werken de leerlingen tegelijkertijd aan hun lees- en schrijfvaardigheid voor Nederlands én zijn de vakken Kunst & Cultuur en Engels eveneens betrokken.
Doelstelling is om al ons (door)ontwikkelde lesmateriaal voor leerjaren 1 en 2 te ontsluiten in Wikiwijs.
Als we op termijn ons leermateriaal zodanig hebben ontwikkeld dat we de kosten die we anders voor gesloten materiaal kwijt zouden zijn, in kunnen zetten op contextrijke leeromgevingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan excursies, onderzoeken buiten de school, of reizen.
Als nieuwe school was het uitgangspunt om zelf materiaal te ontwikkelen en zo nodig open source materiaal te her-arrangeren. Dat is makkelijker dan veranderingen in een bestaande school door te voeren. Ons advies is dan ook dat, als je vanuit een bestaande situatie start, je zorgt voor een ‘proof of concept’. Aan de hand daarvan ontwikkel je verder.