In opdracht van Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft ICLON in het voorjaar van 2024 twee studies uitgevoerd rondom het gebruik van open leermateriaal in het funderend onderwijs. De uitkomsten hiervan zijn vanaf nu inzichtelijk.
In de eerste studie van ICLON zijn leraren gevraagd naar hun beweegredenen om wel of geen gebruik te maken van open leermateriaal in hun lessen. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat leraren veelvuldig gebruik maken van open leermateriaal omdat het bijdraagt aan de leskwaliteit door verrijking en diversificatie van de lesstof. Maar er kwam ook uit naar voren dat leraren het moeilijk vinden om zowel het leerniveau als de kwaliteit van het leermateriaal goed en snel in te schatten. Deze inzichten helpen IOL om onderbouwde keuzes te maken in onze activiteiten voor de komende jaren.
Bekijk hier het hele onderzoeksrapport Beweegredenen voor het gebruik van open leermateriaal in het voortgezet onderwijs
De tweede studie betreft een metastudie waarin op systematische wijze alle beschikbare wetenschappelijke literatuur over de toepassing van open leermateriaal in het funderend onderwijs in kaart is gebracht. Hiermee heeft ICLON een actuele en omvattende kennisbasis aangeleverd, waarin alle huidige kennis over het gebruik van open leermateriaal is samengebracht. Deze kennisbasis helpt IOL onder meer in het initiƫren van nieuw onderzoek naar het gebruik van open leermateriaal in het funderend onderwijs.
Bekijk hier het hele onderzoeksrapportĀ Overzichtsstudie naar het gebruik van open leermateriaal in het funderend onderwijs