Stel, je wilt als VO-docent een lessenserie maken over historische veldslagen in Engeland, of je wilt een themales geven over cybercriminaliteit. Of je wilt meer doen met werken vanuit leerdoelen. In al deze gevallen kan werken met open leermateriaal, of het zelf ontwikkelen ervan, een uitkomst voor je zijn. Binnenkort start onze training ‘Aan de slag met open leermateriaal’. Misschien iets voor jou? We spraken met trainer Herman Rigter over wat je kunt verwachten van deze training.
‘De overheid zet momenteel in op het verbeteren van het onderwijs in Nederland door het gebruik van open leermateriaal te stimuleren. De verwachting is dat het onderwijs voor de individuele leerling beter wordt op het moment dat je als docent meer loskomt van de methode en je het onderwijs meer op eigen wijze invult. De overheid stimuleert dus dat de regie meer bij de docent komt te liggen, in plaats van bij de methode. Open leermateriaal is hiervoor heel geschikt. Het kan een verrijking zijn van de geijkte methode, maar soms ook een volledige vervanging ervan.’
“De regie komt met open leermateriaal meer bij de docent te liggen, in plaats van bij de methode”
– Herman Rigter, docent en trainer Aan de slag met open leermateriaal
Uitgangspunt is dat de deelnemers zélf een casus inbrengen tijdens de training. Misschien loop als je als docent al een tijdje rond met een idee voor een les of lessenserie voor een bepaald vak? Zoals lessen bij een schoolreis naar Groot-Brittannië, of een les waarbij je een proefje in de tuin doet voor biologie. Kortom, je wilt een onderdeel van je les of lessen eens anders doen dan de vaste methode. Met die casus kom je naar de eerste trainingsdag en van daaruit bouwen we verder. Je krijgt instrumenten aangereikt om de casus uiteindelijk helemaal op jouw manier vorm te geven.’
‘De eerste dag krijg je een algemene introductie over open leermateriaal. Waar vind je het? Wat mag je wel gebruiken en wat niet? Hoe zit het met licenties en dergelijke? Ook behandelen we hoe je AI kunt inzetten bij het werken met open leermateriaal. In het tweede deel van de middag ga je aan de slag met je eigen casus.’
‘Tijdens de tweede bijeenkomst kijken we naar wat je de leerlingen eigenlijk wilt leren met je les of lessenreeks. Welke leerdoelen staan centraal? Hoe selecteer je leerdoelen en hoe formuleer je ze helder voor je leerlingen.’
‘Tijdens de derde bijeenkomst bepalen we wat nou een kwalitatief goede les of lessenserie is. We kijken dan naar de leerstof, didactiek en presentatie. Je krijgt vervolgens handvatten om eens kritisch naar je eigen materiaal te kijken. Waar kan het nog verbeterd worden? Hiervoor gebruiken we onder andere het kwaliteitskader dat IOL ontwikkeld heeft.’
‘Nee, voorkennis is niet nodig, maar we raden wel aan om vast na te denken over een eigen casus, zodat je tijdens de training daadwerkelijk met je eigen les of lessenserie aan de slag kunt.’
“Voorkennis is niet nodig, maar als je een eigen casus meeneemt, kun je gelijk praktisch aan de slag”
‘Als het goed is, werk je die middagen lekker door (*lacht*) en is je casus na de training uitgewerkt en klaar om te gebruiken in de klas. Maar de training levert behalve de uitwerking van je les of lessenserie ook kennis op van de kwaliteitscriteria. Die criteria blijven altijd hetzelfde en kun je dus weer gebruiken voor het ontwikkelen van je volgende lessenreeks. Ook komt leerdoeldenken aan de orde. Dus los van het maken van lessen met open leermateriaal, is de inhoud van de training ook zeer bruikbaar en nuttig buiten dat kader.’
‘Het is een gevarieerd programma waarbij iedereen wel iets nieuws leert. Op het gebied van leerdoelen, kwaliteit van leermaterialen, gebruik van bronnen, of bijvoorbeeld de inzet van artificial intelligence bij dit proces. De training is bovendien echt praktisch gericht. Je krijgt handvatten van de trainer, maar ook feedback van je medecursisten. Je werkt in allerlei werkvormen en kunt naderhand onder het genot van een eenvoudige maaltijd nog even napraten met elkaar.’
‘Meer regie over mijn eigen onderwijs! Als ik weet wat ik mijn leerlingen van overheidswege moet leren en daarnaast met mijn sectie heb bepaald wat we nog meer belangrijk vinden, dan kan ik vervolgens mijn eigen onderwijs zelf inrichten. Bijvoorbeeld met opdrachten buiten de methode, lessen buiten school, andere werkvormen, enzovoort. Kortom, onderwijs geven dat veel meer aansluit bij mij én bij mijn eigen leerlingen!’
Herman Rigter is docent bij de Alberdingk Thijm scholen in Hilversum en trainer bij VO-Content. Hij heeft ruime ervaring met ICT in het onderwijs, geeft workshops op scholen over werken vanuit leerdoelen, formatief handelen en bijvoorbeeld het schrijven van vakwerkplannen. Ook schreef hij samen met Ilse Gmelig het boek ‘Werken vanuit leerdoelen – over het vormgeven van je eigen onderwijs’.
We hebben nog een paar plaatsen beschikbaar in de training! Ga naar onze informatiepagina voor meer informatie en meld je aan!