Leerlingen ontwerpen geurverspreider tegen stinkstokken
Om vmbo-leerlingen enthousiast te maken voor natuur, techniek en wetenschap, is in samenwerking met publieke en private partijen nieuw open leermateriaal ontwikkeld: Natuurlijk nieuwsgierig. Dit lesmateriaal biedt een leuke en effectieve kennismaking met deze vakgebieden.
Open leermateriaal voor flexibel onderwijs
Het lesmateriaal van Natuurlijk nieuwsgierig is tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen Impuls Open Leermateriaal, educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff, NEMO Science Museum en Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON). Samen ontwikkelden zij leermateriaal dat vrij kan worden gebruikt, gedeeld, aangepast en eventueel in combinatie met reguliere lesmethoden kan worden ingezet. Eerder publiceerde ThiemeMeulenhoff als private methodeontwikkelaar al over de voordelen van open leermaterialen, waarmee leraren beter kunnen inspelen op de interesses van hun leerlingen en meer regie krijgen over hun lessen.
Hands-on leren
Het materiaal is initieel ontwikkeld voor leerjaar 2 van vmbo-b en vmbo-k, maar ook inzetbaar in leerjaar 1. Het bevat twee modules over Geluid en één over Chemie. De leerlingen gaan hands on aan de slag met de opdrachten vanuit de visie van onderzoekend en ontwerpend leren. Zo gaan ze in de module Chemie de strijd aan met vieze geurtjes en ontwerpen ze een eigen geurverspreider.
Van didactisch ontwerp tot testen in de klas
Tijdens de ontwikkeling van het materiaal zijn alle stappen van het ontwerpproces van (open) leermateriaal zorgvuldig doorlopen. Eerst is er een didactisch ontwerp gemaakt dat door middel van interviews is voorgelegd aan leraren. In de blauwdruk is deze basis uitgewerkt tot een globale lesstructuur en inhoud. Op basis hiervan is door de samenwerkende partijen gezamenlijk het leermateriaal ontwikkeld.
De experimenten zijn in de praktijk getest door leraren en leerlingen. Leerlingen reageerden enthousiast op de creatieve vrijheid, zoals het zelf kiezen van ingrediënten bij de chemieopdracht. Leraren waardeerden het werken vanuit herkenbare problemen, wat de nieuwsgierigheid prikkelt. De feedback uit de tests is gebruikt om de modules aan te scherpen en verder te ontwikkelen.
Aansluiting op leerdoelen
Het materiaal bevat modules voor in totaal 12 studiebelastingsuren en sluit aan op de VO-kerndoelen 28 t/m 33 uit Biologie, Mens en Natuur en Natuur-Scheikunde 1. Afhankelijk van welke module je kiest, sluiten de lessen ook aan op verschillende leer- en tussendoelen zoals gepubliceerd door het SLO. Hierdoor zijn de modules voor een groot deel lesstof vervangend.