Op maandag 4 november kwamen de twee Nationale Groeifondsprogramma’s Impuls Open Leermateriaal (IOL) en Npuls (programma Digitale Leermaterialen) samen voor een inhoudelijke uitwisselbijeenkomst. Hoewel IOL en Npuls verschillende doelgroepen bedienen, werken beide programma’s aan het bevorderen van het gebruik en delen van open en digitale leermaterialen.
Wat doen we?
IOL stimuleert het gebruik, delen en maken van open leermateriaal binnen het funderend onderwijs. Ons doel? De onderwijskwaliteit versterken en het beroep van leraar aantrekkelijker maken.
Npuls richt zich met het onderdeel Digitale Leermaterialen op mbo, hbo en wo. Daar verlagen we drempels voor het delen en (her)gebruiken van digitale leermaterialen. We dragen bij aan een betaalbaar en inclusief onderwijsaanbod waarin kennis vrij circuleert.
Delen van kennis
Binnen de programma’s worden er vergelijkbare activiteiten en interventies ingezet om de verschillende doelgroepen binnen deze sectoren op het gebied van open en digitaal leermateriaal te bereiken, inspireren en professionaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende pilotregelingen en de professionalisering – en monitorsproducten die worden ingezet en verder doorontwikkeld.
Tijdens de bijeenkomst kwamen verschillende initiatieven aan bod:
Npuls heeft een impactscan ontwikkeld om instellingen te ondersteunen bij het in kaart brengen van hun situatie omtrent digitale en open leermaterialen.
IOL presenteerde het Leerwiel Open Leermateriaal: een tool die inzicht geeft in de competenties die nodig zijn om effectief met open leermateriaal te werken.
De structurele uitwisseling tussen de programma’s helpt ons om van én met elkaar te leren, en elkaars kennis optimaal te benutten. Zo dragen we gezamenlijk bij aan beter onderwijs in zowel het funderend als vervolgonderwijs.