Het groeifondsprogramma Impuls Open Leermateriaal (IOL) heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs, gespecialiseerd onderwijs en voortgezet onderwijs te verhogen.
Dit gebeurt door te investeren in het (laten) ontwikkelen van kwalitatief goed open leermateriaal en de distributie en het gebruik ervan. Hiermee kunnen leraren beter inspelen op de talenten en behoeften van hun leerlingen. Het gebruik van open lesmateriaal vergroot, bij de juiste inzet, de motivatie van leerlingen. Daarnaast vermindert het schooluitval, verhoogt het leeropbrengsten en verbetert het bovendien de aansluiting op de samenleving en de beroepspraktijk. Ook kunnen we in het onderwijs met open leermaterialen snel inspelen op actuele thema’s in de samenleving. Tot slot is het efficiënter om leermateriaal in te zetten dat door collega’s of non-profit organisaties is ontwikkeld en niet alles zelf te hoeven maken. Daarmee dragen we bij aan onderwijskwaliteit en ambiëren we het vak van leraar aantrekkelijker te maken.
‘In 2030 werkt minimaal de helft van de scholen in het funderend onderwijs (po, vo en go) bewust (in schoolbeleid én in de onderwijspraktijk) met een zelfgekozen mix van leermiddelen om hiermee beter in te kunnen spelen op de talenten en behoeften van hun leerlingen en de maatschappij.’
Om onze ambities te realiseren, werken we in vier samenhangende thema’s, gekoppeld aan kernvragen:
Thema 1: Opschaling in gebruik
Hoe realiseren we opschaling in het gebruik van open leermateriaal in het gehele funderend onderwijs vanuit initiatieven die op scholen plaatsvinden?
Thema 2: Regie op open
Hoe zorgen we voor kwalitatief goed materiaal dat bruikbaar en toepasbaar is voor alle onderwijsdoeleinden en dat op verschillende manieren ingezet kan worden?
Thema 3: Infrastructuur versterken
Hoe zorgen we ervoor dat open leermateriaal toegankelijk, beschikbaar en vindbaar is vanuit verschillende perspectieven van leraren, scholen en besturen, ouders, leerlingen en derden?
Thema 4: Onderbouwen met kennis en kunde
Hoe zorgen we voor kennisontwikkeling over open leermateriaal en een stevige monitoring van het programma IOL? Met als doel om evidence-informed te werken en de kwaliteit van materiaal en processen blijvend te versterken?
Om samen de juiste keuzes te kunnen maken, koers te houden en te zorgen voor professioneel samenwerken, staan de volgende waarden bij ons centraal.