Onder de naam Pre-U heeft de Universiteit Twente een Pre-University-programma voor bovenbouwleerlingen van de middelbare school. Een nieuw onderdeel is de Pre-U Skills Academy. Vwo-leerlingen kunnen via dit programma korte online lessen volgen die relevant zijn voor een academische vervolgstudie. Het programma bestaat uit open leermateriaal.
“De Skills Academy is voortgevloeid uit een eerder programma dat we in coronatijd ontwikkeld hebben”, vertelt projectleider Sander Wenderich. “Voor corona gingen we regelmatig langs bij middelbare scholen. Toen er in coronatijd niet meer fysiek les werd gegeven, hebben we een online lespakket samengesteld met verschillende cursussen.”
“Pre-U heeft een sterk regionale rol. Vanuit scholen in de omgeving ligt er de vraag welke vaardigheden leerlingen nodig hebben. Pre-U heeft als doel om het voortgezet onderwijs en het wetenschappelijk onderwijs beter op elkaar te laten aansluiten”, aldus Sander Wenderich.
Leerlingen kunnen via de lessen op een laagdrempelige en toegankelijke manier ontdekken waar hun talenten liggen en hoe zij hun interesses verder kunnen ontwikkelen. Het was dan ook niet meer dan logisch dat het project werd verdiept en uitgebreid. Dat gebeurt nu onder de naam Skills Academy.
“Pre-U heeft als doel om het voortgezet onderwijs en het wetenschappelijk onderwijs beter op elkaar te laten aansluiten.”
– Sander Wenderich, Skills Academy
De online lessen worden gebruikt om Pre-U programma’s te ondersteunen, maar zijn ook direct toepasbaar op school, bijvoorbeeld in het profielwerkstuk. Onderwerpen van de online lessen zijn onderzoeks- en ontwerpcyclus, bronvermelding en het maken van een wetenschappelijke poster.
Wenderich: “We merkten dat de behoeften verschoven naar lessen die meer inhoudelijk zijn én lessen die meer voorbereiden op een academische studie. Met de online lessen die we nu ontwikkelen in de Skills Academy, kunnen we meer bereik realiseren. En dat doen we op een manier waardoor docenten op een middelbare school de lessen zelfstandig kunnen gebruiken.”
De lessen worden in nauwe samenspraak met de docenten op middelbare scholen ontwikkeld. “We praten heel veel met docenten”, vertelt Sander Wenderich. “Van hen krijgen we de input wat zij nodig hebben. Dit soort lessen moet je samen creëren. Ook leerlingen worden betrokken in het voorwerk. Alleen dan krijg je een lesprogramma dat gedragen wordt en dat overal past.”
Wenderich benadrukt dat er meer wordt gedaan dan praten met docenten. “Het ontwikkelen gebeurt écht samen en op een evidence informed manier, van vooronderzoek tot realisatie tot borging in de scholen. De PLG-werkwijze [Professionele Leergemeenschap, red.] is de sleutel voor ons succes.”
De lessen zijn op dit moment nog in voorbereiding. Na de zomervakantie van 2024 wil Sander Wenderich de lessen uittesten. “Pas als alles af is en getest is komen de lessen op Wikiwijs te staan. Het hoeft niet perfect te zijn, maar je wilt natuurlijk wel dat je iets naar buiten brengt dat voldoende kwaliteit heeft en waarvan je weet dat het werkt. De planning is om de lessen begin 2025 op Wikiwijs te plaatsen.”
“We praten heel veel met docenten. Van hen krijgen we de input wat zij nodig hebben. Dit soort lessen moet je samen creëren. Ook leerlingen worden betrokken in het voorwerk. Alleen dan krijg je een lesprogramma dat gedragen wordt en dat overal past.”
– Sander Wenderich
Wenderich is blij met de subsidie door Impuls Open Leermateriaal om de lessen te ontwikkelen. “Die subsidie heeft twee positieve kanten”, verklaart Wenderich. “Uiteraard is er de financiële impuls die deze lessen mogelijk maken. We hadden dit al als plan, maar nu er financiering is, kunnen we het uitvoeren. Maar er is daarnaast nog een andere meerwaarde waar ik heel blij mee ben, en dat is het stukje netwerk en kennis. Andere partijen zijn met hetzelfde bezig en dit project is op deze manier heel goed voor onze contacten en ons netwerk.”
Ondertussen ligt er ook al een aanvraag voor een nieuw project. “We willen heel graag een project opzetten rondom AI-geletterdheid. Hoe ga je AI gebruiken? Wat zijn de valkuilen bij kunstmatige intelligentie? Daar kun je een prachtig lespakket over opzetten!”