Als Nationaal Groeifondsprogramma Impuls Open Leermateriaal stimuleren we het gebruiken, delen en maken van open leermateriaal in het funderend onderwijs. Maar hoe bereiden we leraren in opleiding voor op het werken met of ontwikkelen van open leermateriaal? En welke handvatten hebben zij nodig om succesvol het potentieel van Open Leermateriaal te benutten?
In samenwerking met Go-Lab (Universiteit Twente), biedt Impuls Open Leermateriaal een cursus aan waarin leraren in opleiding handvatten krijgen om Open Leermateriaal te ontwikkelen en duurzaam in te zetten. De cursus richt zich op de didactiek van het onderzoekend leren. Leraren in opleiding leren hoe ze met behulp van de ‘inquiry learning cycle’ gestructureerde lessen over diverse natuurwetenschappelijke onderwerpen kunnen inrichten. Centraal in deze lessen staat dat leerlingen leren door te experimenteren. Dat heeft aangetoonde positieve effecten op de motivatie en betrokkenheid van leerlingen en de kwaliteit en duurzaamheid van de kennis die zij opdoen.
Tijdens de cursus is er specifiek aandacht voor de Life Cycle van Open: wat is open leermateriaal en hoe maak je hier gebruik van. En het zelf creëren van een digitale leeromgeving voor onderzoekend leren met behulp van de Go-Lab auteursomgeving die binnenkort onderdeel is van Wikiwijs.
Speciaal voor lerarenopleiders (PO, VO) bieden we in het najaar (okt-dec) 2024 deze cursus van twee dagdelen voor leraren in opleiding aan. Op basis van verkregen inzichten ontwikkelt de Universiteit Twente het cursusmateriaal door om het later op Wikiwijs te publiceren. Dan kan elke lerarenopleiding hier gebruik van maken. Heb je interesse om de cursus aan te bieden binnen jouw lerarenopleiding, of wil je meer informatie ontvangen, meld je dan aan via mail: go-lab@utwente.nl