Impuls Open Leermateriaal werkt samen met verschillende partnerorganisaties aan het stimuleren van de ontwikkeling en het gebruik van open leermateriaal. Platform Talent voor Technologie (PTvT) is één van deze partners. Wat is de rol van PTvT in de samenwerking met IOL? En hoe kijken zij aan tegen de ontwikkelingen op het gebied van open leermateriaal? We spraken met Sebastiaan Smit, Domeinleider Funderend Onderwijs bij PTvT, over open leermateriaal, samenwerken en de toekomst.
Na ruim 20 jaar worden de kerndoelen van het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs geactualiseerd. Eén van de veranderingen is dat er twee nieuwe leergebieden komen, namelijk digitale geletterdheid en burgerschap. Ook speelt het thema duurzaamheid een belangrijke rol. Dit zijn drie gebieden waar veel ontwikkeling plaatsvindt. Open leermateriaal biedt scholen de flexibiliteit om snel op deze veranderingen in te spelen. Dit maakt het mogelijk om up-to-date lesmateriaal te ontwikkelen dat aansluit bij de nieuwe ontwikkelingen.
Vanuit Platform Talent voor Technologie (PTvT), een landelijke netwerk- en kennisorganisatie op het gebied van technologieonderwijs en arbeidsmarkt, kijken we positief naar hoe deze ontwikkelingen samenvallen. Met meerjarige programma’s stimuleren wij onderwijsinstellingen om samen met het bedrijfsleven in de regio meer jongeren te interesseren voor technologie. Daarvoor is het belangrijk dat jongeren leskrijgen uit een actueel curriculum. Een curriculum waar leraren eigenaar van zijn en zelf met hun omgeving onderwijs mee gaan maken.
‘Wij zetten ons […] in voor de ambitie dat iedere leerling in het funderend onderwijs de kans krijgt en gestimuleerd wordt om zijn of haar talent voor technologie te ontdekken en te ontwikkelen.’
~ Sebastiaan Smit, Domeinleider Funderend Onderwijs bij PTvT
Vanuit PTvT stimuleren we de onderwijsnetwerken, denk aan Sterk Techniek Onderwijs, Techkwadraat en de regionale VO-HO netwerken, die actief zijn op het gebied van technologie om gebruik te maken van open leermateriaal. We informeren ze over de subsidiemogelijkheden en verspreiden kennis vanuit het IOL programma in onze netwerken. Om kennis optimaal op te halen en een goede verbinding met het programma te houden, begeleiden twee van onze medewerkers de bètatechpilots. Daarnaast werken we aan een open collectie van materiaal van inhouse programma’s, zoals Vakkanjersen de First Lego League.
Eén van de doelen waar IOL aan probeert bij te dragen is het wegnemen van kansenongelijkheid en, in het verlengde daarvan, talentverspilling. Vanuit PTvT onderschrijven wij deze ambitie. Wij zetten ons onder andere via het programma Techkwadraat in voor de ambitie dat iedere leerling in het funderend onderwijs de kans krijgt en gestimuleerd wordt om zijn of haar talent voor technologie te ontdekken en te ontwikkelen. Hiervoor is het belangrijk dat we jongeren al vanaf jonge leeftijd een beter beeld geven van wat de verschillende werelden binnen deze sector inhouden. Het gebruiken van open leermiddelen, waarin deze contexten centraal staan, helpt hierbij. Docenten zijn dan in staat om regionale contexten of maatschappelijke vraagstukken direct in hun lessen toe te passen. En dat sluit mooi aan bij het doel van de huidige kerndoelen herziening: een actueel curriculum voor alle leerlingen.
Mainstream en dus een populaire en goede tool wat docenten de mogelijkheid geeft om in te spelen op actualiteiten en wat staat voor kwaliteit.