Het COOL III project komt voort uit de behoefte van de Stichting Carmelcollege (SCC) (sectie scheikundedocenten). Zij willen op een duurzame wijze scheikundeonderwijs aanbieden waarin leerlingen geëngageerd diepere kennis van scheikunde verwerven.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat onderzoekend leren, dat goed is ingebed en ondersteund wordt met technologie, tot een diepe conceptuele kennis van een domein leidt. Het COOL III project heeft daarom als hoofdthema het stimuleren en borgen van onderzoekend leren met digitale laboratoria in het voortgezet onderwijs voor het vakgebied scheikunde.
Het project omvat verschillende kernactiviteiten:
Voor het co-creëren van de OOLOs gebruikt deze pilot de (binnenkort) vrij beschikbare auteursomgeving Go-Lab via Wikiwijs. Het ontwikkelde lesmateriaal (OOLOs en een of twee nieuwe digitale labs) wordt vrij beschikbaar gesteld via Wikiwijs. Op dat platform is nu al een groot aantal digitale labs beschikbaar. Ook vind je er enkele voorbeelden van OOLOs.
Het project levert ook een blauwdruk op voor een cursus op het gebied van onderzoekend leren en technologie die breed ingezet kan worden, ook voor andere vakken dan scheikunde. Disseminatie zal plaatsvinden via het professioneel leernetwerk van scheikundedocenten Twente (een netwerk over verschillende scholen) en door op conferenties en in vaktijdschriften (bijv. NVOX) in het project gemaakte OOLOs als showcases te presenteren.