Hogeschool Leiden: English for Specific Purposes – methode Engels voor de leerkracht in het basisonderwijs

In de kennisbasis Engels voor de pabo is er een verwacht minimumniveau voor spreek- en gespreksvaardigheid vereist van B2 van de Europees Referentiekader (ERK). Dit betreft het gebruik van Engels in de specifieke context van het onderwijs. Er is geen standaardmateriaal voorhanden om deze vaardigheid in deze context te doceren, waardoor elke docent Engels zelf materiaal moet ontwikkelen. Dit is een tijdrovende taak die resulteert in een zeer uiteenvallend aanbod en uitwerking van modules.  

Meer uniformiteit in aanbod

In het kader van harmonisering wil deze pilot meer uniformiteit in het aanbod creëren. Dit gebeurt door het ontwikkelen van een gratis toegankelijk online platform waarbij contextrijk lesmateriaal op overzichtelijke wijze is vormgegeven. Ze willen dit doen in samenwerking met docenten van verschillende pabo’s om zo de krachten te bundelen en uiteindelijk een kwaliteitsslag te maken. De behoefte hieraan is groot.

Inventarisatie

De pilotdeelnemers willen eerst een inventarisatie opstellen van de contexten waarvoor het Engels nodig is in het onderwijs. Voorbeelden hiervan zijn klassenmanagement, een les geven, deelnemen in internationale projecten, professionele gesprekken, of oudergesprekken voeren. Daarna willen ze materiaal voor taalinput en gedifferentieerde taaltaken ontwerpen die in het context van het onderwijs nodig zijn zodat studenten op eigen niveau hiermee kunnen oefenen. Deze kan vervolgens op het platform worden gezet.

Overstap mbo naar pabo versoepelen

Uiteindelijk zal het project mbo-studenten en docenten in staat stellen om een curriculumaanbod te realiseren dat aansluit op het aanbod van de pabo. Dat is nu nog niet het geval, met als resultaat dat overstappers een achterstand hebben ten opzichte van klasgenoten die uit de havo komen. De bedoeling van dit project is om deze studenten in staat te stellen de overstap makkelijker te realiseren. Doordat het materiaal online gratis beschikbaar wordt gesteld, is het de bedoeling dat praktiserende leerkrachten in het basisonderwijs ook aan hun Engels (in de context van het basisonderwijs) kunnen werken. In de toekomst overwegen we het gebruik van dit materiaal uitbreiden met spreekvaardigheidsmaatjes vanuit andere pabo’s, ook uit het buitenland.