Deze pilot richt zich op het verrijken en (door)ontwikkelen van open leermateriaal, onder de regie en samenwerking van leraren uit het primair, voortgezet of gespecialiseerd onderwijs. Niet alleen om de kwaliteit van bestaand leermateriaal te verbeteren, maar ook om bestaande collecties van leermateriaal open te delen met andere leraren. Daarnaast richt het project zich op de ontwikkeling van leermateriaal voor situaties waar nu nog geen of onvoldoende leermateriaal voor te vinden is.
Centraal in deze pilot staat het verrijken en (door)ontwikkelen van open leermateriaal voor leerlingen van het mavo (vmbo-tl) en mavo/havo-niveau. Het open leermateriaal dat in dit project wordt ontwikkeld, ontstaat door een samenwerking van leraren uit verschillende vakdisciplines van het VO en MBO en HBO. Hun doel is om nieuw open leermateriaal te ontwikkelen waarbij het leermateriaal gericht is op het verbreden en verdiepen van de 21ste eeuwse vaardigheden en ook de Engelse taal.
De pilot werkt aan leermateriaal voor de vmbo-t leerlingen en de mavo/havo leerlingen omdat er voor deze doelgroep leerlingen onvoldoende leermateriaal te vinden is dat zich richt op de 21ste eeuwse vaardigheden, burgerschap. Ook ontbreekt lesmateriaal dat leerlingen ervaringen laat opdoen met de Engelse taal.
De mavo/havo-leerling bevindt zich in de middenmoot op vele scholen waar te weinig specifiek leermateriaal voor is ontwikkeld en aandacht voor is. We zien vaak dat die ontwikkelaandacht meer ligt bij de vwo (+) leerlingen en de vmbo (basis) leerlingen.
Het huidige leermateriaal heeft veel aandacht voor informatievaardigheden, probleemoplossend vermogen, samenwerking, zelfregulering en creatief en kritisch denken. De wens is om dit door te ontwikkelen waarbij er meer aandacht komt voor leermateriaal op het gebied van computational thinking, mediawijsheid, ICT-vaardigheden en vooral communiceren. Ook het wordt in dit project aandacht besteed aan nieuwe media en AI.
Een andere ambitie van deze pilot is om het bestaande materiaal meer open delen. Het lerarenteam gaat kennis en ervaring opdoen met het delen van leermateriaal via een open leeromgeving. Ook wordt gestimuleerd dat zij meer gebruik van open leermateriaal gaan maken. De initiatiefnemers hopen dat er met dit project een olievlekwerking onder het lerarenteam op de school zal ontstaan.