Pilot Fortior: de schijnwerper op wetenschap en techniek bij basisscholen in Venlo

De ambities bij de basisscholen van stichting Fortior in Venlo zijn hoog. Via lessen die de scholen zelf ontwikkelen, worden leerlingen in het primair onderwijs enthousiast gemaakt voor wetenschap en techniek. 

“Dit traject maakt deel uit van een groter geheel”, vertelt Arno Coenders van Fortior. “Een van de doelen die we hebben is dat we binnen drie jaar op iedere school een ontdeklab hebben.” Samen met collega’s Nicole Driessen en Gé Verstegen is Arno Coenders de drijvende kracht achter het project, waarbij leerlingen van basisscholen in de regio Venlo enthousiast gemaakt worden over wetenschap en techniek.  

Arno: “Door wetenschap en techniek beter te integreren in het onderwijs, willen we leerlingen een kansrijk toekomstperspectief bieden. Dat doen we door zelf lessen te ontwikkelen die straks via Wikiwijs voor heel Nederland beschikbaar zijn.” 

Talenten gebruiken 

De kiem van het project werd een paar jaar geleden al gelegd met het opzetten van het Experiencenter op college Den Hulster (zie foto hiernaast). Dit ontdek-lab is bedoeld om leerlingen uit het basisonderwijs, praktijkonderwijs en voortgezet onderwijs in de regio Venlo meer te leren over techniek en technologie. Dat gebeurt aan de hand van de zeven werelden van techniek. Ook het bedrijfsleven in Venlo is nauw verbonden met het Experiencenter. 

Het Experiencenter is fysiek te vinden in het Technodôme van College Den Hulster, maar het ontdeklab staat net zo goed in het belang van andere middelbare scholen én de basisscholen in de regio. “Het idee is om juist ook kinderen in het primair onderwijs enthousiast te maken voor wetenschap en technologie”, vertelt Arno. “Je hebt in het primair onderwijs veel leerlingen die het liefst praktisch bezig willen zijn. Het voortgezet onderwijs is daar met het vmbo veel beter op ingericht dan het primair onderwijs.” De ontdek-labs moeten daar verandering in brengen: “We zien door dit programma dat leerlingen helemaal opfleuren, omdat ze hun talenten kunnen gebruiken. Ze hebben plezier en zijn enorm gemotiveerd.” 

“We zien door dit programma dat leerlingen helemaal opfleuren, omdat ze hun talenten kunnen gebruiken.”

– Arno Coenders, Stichting Fortior

Regionaal maatwerk 

Dankzij subsidie van Impuls Open Leermateriaal is een groot aantal lessen ontwikkeld en beschikbaar gemaakt als open leermateriaal. “We hebben al veel lessen ontwikkeld, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Bovendien willen we maatwerk bieden, waarbij er een duidelijke regionale insteek is”, aldus Arno. 

Die regionale insteek houdt in dat er rekening gehouden wordt met sectoren die in de omgeving van Venlo sterk vertegenwoordigd zijn. Logistiek en transport bijvoorbeeld, en water vanwege de Maas. Ook taal speelt een grote rol in de lessen die in de pilot ontwikkeld worden, vertelt Arno. “Dit is een taalzwakke regio. Om die reden is in iedere les ook een taalcomponent opgenomen om dit te versterken.” 

Een goed voorbeeld van zo’n les is volgens Coenders ‘Van Boer tot bord’Leerlingen leren tijdens deze lessen welke stappen voedsel moet doorlopen om van de boer via de supermarkt naar ons bord te komen. Onderdelen als verpakking, transport en energieverbruik worden daarin meegenomen. Maar ook vergroten leerlingen via deze les hun woordenschat op het gebied van agrifood.