Evidence-informed werken met open leermateriaal

We vinden het belangrijk dat leraren, scholen én leerlingen met kwalitatief goed open leermateriaal kunnen werken. Want bij het gebruiken van open leermateriaal speelt regelmatig de vraag: is dit materiaal wel geschikt voor mijn leerlingen, en waarom wel of niet? En bereik ik met de inzet van het materiaal wat ik ermee wil bereiken?
Bij het maken of gebruiken van open leermateriaal gaat het uiteindelijk om de vraag: doe je de goede dingen en doe je de dingen goed? Dat is de essentie van evidence-informed werken; onderbouwde keuzes maken, de juiste bronnen gebruiken en data uit theorie en praktijk combineren.

Visiedocument en kwaliteitsmodel

In het Visiedocument Evidence-informed werken met open leermateriaal delen we handvatten om zélf evidence-informed aan de slag te gaan met open leermateriaal. Van het formuleren van een heldere probleemstelling, tot het aanpakken van feedback en evaluatie.
Wil je de kwaliteit van gevonden of gemaakte lesmaterialen verifiëren? Bekijk dan ons kwaliteitsmodel.

Video evidence-informed werken met open leermateriaal

Wil je in een paar minuten bijgepraat worden over evidence-informed werken? In deze video legt Michiel Waltman van Impuls Open Leermateriaal uit wat evidence-informed werken met open leermateriaal is, hoe het werkt en wat je eraan hebt.